Svadba a obdobie karantény

Svadba a obdobie karantény

Svadba a obdobie karantény, názor budúcej nevesty + aktualizácia opatrení

19.3.2020 + dopĺňané aktualizácie (do 3.6.2020)

Svadba a karanténa – samozrejme dve nezlučiteľné veci. Koronavírus COVID-19 už celosvetovo narobil veľa problémov, keď odhliadneme od najdôležitejšieho dopadu na zdravie a životy, jeho značné šírenie prinieslo množstvo opatrení. Ku nim patrí jeden z prvých zákazov, ktorý sa samozrejme týka aj svadieb – zákaz organizovania hromadných podujatí (viac info v závere článku).

Každý prispôsobuje svoju prácu, život, činnosť v tomto ťažkom období ako vie. Svadobné salóny šijú ochranné rúška, z hotelov a reštaurácií sa stali “výdajne stravy cez okienko”. Ekonomický dopad bude ťažký, ale momentálne musíme hlavne dodržiavať všetky pokyny a tým, čo najskôr znemožniť šírenie vírusu. Využite tento “oddychový” čas na relax, chvíle s rodinnou a pobyt v prírode, či záhradke. Svadba a obdobie karantény je riešiteľné.

Naša svadba nie je zrušená ale preložená alebo ako teraz postupovať?

Máte naplánovanú svadbu v najbližšom období 2-3 mesiacov? Nestrácajte optimizmus, najlogickejší je presun termínu.
Ak ste celý život túžili a chceli práve jarnú svadbu, odložte ju o rok. Ak chcete svadbu určite v roku 2020, presuňte ju na jeseň alebo zimu. V zime sa určite nájdu voľné termíny a riešením je aj netradičný svadobný deň. Čo tak svadba v pracovný deň? Uvidíte, že všetko sa dá a ťažká doba nás naučí prispôsobiť sa aj atypickým riešeniam.
Naskytajú sa aj zaujímavé “magické” dátumy ako napr. 20.8.2020, 20.9.2020, 2.10.2020, 22.10.2020, 20.11.2020 či zaujímavý sobotný termín 12.12.2020.
Možno sa bude dať realizovať už aj skorší letný termín, ale zatiaľ je ešte skoro organizovať na isto veľkú svadbu pre toto obdobie.

Svadba a obdobie karantény, koronavirus, COVID-19, Svadba 2020, Nevesta 2020, svadba covid, svadba korona

Zdravie je prvoradé

Treba myslieť pozitívne a skutočne si uvedomiť, že zdravie je na prvom mieste. Neskoršiu svadbu si možno ešte viac užijete a budete si o to viac vážiť, že sa môžete postretať opäť v kruhu rodiny a najbližších a užijete si svadobnú zábavu naplno a bez obáv.

Ak máte svadbu naplánovanú v lete a neskôr, je dobré ešte počkať na vývoj situácie, ktorá sa mení doslova každú hodinu. Tam možno stojí za úvahu úprava počtu a zoznamu hostí staršieho dátumu narodenia, ale je to v aktuálnej dobe naozaj ešte predčasné.

Keď budete prekladať termín, určite si nezabudnite na Vašej matrike overiť, či vo Vami vybraný termín budú oddávať. Možno v tejto situácii budú matriky schopné spraviť aj svadobné termíny naviac. V prípade delegovaného sobáša či cirkevného obradu je to na individuálnej dohode.

Jesenná alebo zimná svadba

Jesenná svadba je bežná a s májovými najfrekventovanejšia, dosť často už na začiatku roka nie je možné nájsť voľný svadobný priestor, či iné svadobné služby v sobotnom termíne. Teda opäť je riešením svadba mimo soboty. Na druhej strane, ak sa rozhodnete pre svadbu v zime, má určite pár výhod. Čarovné zimné fotky hoci v štýle Popolušky a rozhodne praktická výhoda, že sa Vám nebudú topiť svadobné koláčiky 🙂
Tak vyberajte a zjednávajte nové termíny, zaiste nájdete ten správny pre Váš, aj keď preložený, ale určite dokonalý deň ♥

Svadba a obdobie karantény, jesenna svadba, zimna svadba

Sobáš v termíne a hostina preložená

Áno, aj takto sa to dá skombinovať. Záleží na tom, v akej životnej situácii sa nachádzate. Ak čakáte prírastok, alebo ste už dlho sobáš odkladali, aj obrad s 2 svedkami za dodržania bezpečnostných opatrení je riešením. No a preložená svadobná hostina už v období, kedy bude všetko bez obmedzení 🙂 Bude príjemné si zabezpečiť video záznam z obradu a potom ho pustiť Vašim hosťom na úvod hostiny.

  • No a pre tento prípad riešenia “sobáš v termíne a hostina neskôr” vznikajú aj nádherné svadobné rúška ako napr. od Niki Productions

Ruska, Niki Productions, koronavirus, svadba

Niektoré preložené hostiny ako aj aktuálne májové celé svadby prebehli v spojenej 2. a 3. fáze uvoľňovania. Mohli si teda dovoliť nielen obrad o 2 svedkoch, ale už aj svadobnú hostinu na terase reštaurácií, samozrejme s potrebnými bezpečnostnými opatreniami ako napr. túto sobotu – 16.5.2020 v Banskej Bystrici v Talianskej reštaurácii La Secchia>>

svadba na terase, svadba vonku

Už máme vytlačené svadobné oznámenia?

Nemajte hlavu v smútku, ak ste perfekcionalisti, dajte si vytlačiť nové, príp. si dohodnite lepšiu cenu. Je možnosť aj dotlač kartičky s novým termínom, niekde zdarma, niekde za symbolickú výrobnú cenu. Je tu ale aj jednoduchší variant, prepíšte si termín. Prečo nie, myslíte si, že niekomu bude vadiť svadobné oznámenie s prečiarknutým pôvodným termínom? Určite to Vaši blízky pochopia. Dôležitejšie je sa v zdraví, aj keď neskôr, opäť šťastne postretať.
A čo poháre s dátumom? Maličkosť, myslím, že ako spomienka na ťažké obdobie môžu byť práve dôležitou pripomienkou, čo je naozaj v živote dôležité ♥

Dodávatelia a zálohové platby

Zálohové platby sa bežne používajú na rezerváciu služieb, či svadobného priestoru na vybraný termín. Nebojte sa osloviť svojich dodávateľov a dohodnúť sa na preložení Vášho svadobného termínu. Určite budú radi, že svadbu nezrušíte ale preložíte a teda aj zmena termínu bude, pevne verím na 99%, bez príplatku, čo už nám väčšina z nich aj potvrdila.


Či svadbu zrušiť alebo preloziť – prikladáme osobnú skúsenosť jednej budúcej nevestičky:

Mali sme termín svadby na 1.5.2020, ale aj kde sme na začiatku tohto všetkého mali ešte mesiac a pol do svadby, aj tak sme sa rozhodli, po všetkých prognózach na najbližšie mesiace, pre odloženie svadby.

Kontaktovala som všetkých dodávateľov, kde sme mali uhradené zálohy (miesto, kamera, foto, DJ, šaty a vizáž) a každý absolútne chápe tuto situáciu a maximálne vychádza v ústrety. Nakoľko máme dosť žiadaných dodávateľov, ktorí sú obsadení na rok aj viac dopredu, rozhodli sme sa, aby sme o nič neprišli, preloziť svadbu presne o rok, na 1.5.2021.

Dokonca aj na mestskom úrade nám vyšli v ústrety a žiadosť o uzavretie manželstva a delegovanie mimo miesta bydliska si môžeme bezplatne vybaviť k budúcemu roku, pán primátor nám to potvrdil.

Slečna, čo nám robí všetky tlačoviny, vrátane oznámení, ponúkla pre všetky svoje nevestičky možnosť dotlače informačnej kartičky pre hostí zadarmo, kde bude oznámená zmena dátumu. Prípadne nie je problém oznamká upraviť a vytlačiť opätovne.

Už máme všetko dohodnuté, vyriešili sme to v priebehu jedného dňa a tak nám nič neprepadne, o nič neprídeme a máme opäť čas na ešte dôkladnejšie doladenie všetkého, rok 😂

Takže nie je to absolútne problém, preloziť termín aj do budúceho roka. Bola som z toho najskôr nešťastná a bolo to pre nás veľmi ťažké rozhodnutie, keďže veľa ľudí hovorilo, nech počkáme, že nás sa to už možno nedotkne. Ale po tom všetko , čo sa za posledný týždeň-dva udialo a ako to vyzerá, nám toto prišlo ako najrozumnejšie a najzodpovednejšie rozhodnutie. Pokiaľ je tá možnosť, nás to nebude nič stáť a radi rok počkáme, aby sme mali svadbu presne podľa našich predstáv, tak ako sme si ju vysnívali s nie s obmedzenými možnosťami a bez ľudí, na ktorých nám záleží.

Diana (20.3.2020)


Opatrenia ÚVZ SR a ich uvoľňovanie – svadby

24.03.2020 – zákaz hromadných podujatí*
Od 24.03.2020 až do odvolania sa zakazuje organizovanie spoločenských… ai. podujatí. Podrobnosti tu>> a aktualizované opatrenie tu>>. Svadby sa môžu konať za dodržania protiepidemických opatrení

6.5.2020 sme prešli do spojenej 2. a 3. fázy
Platnosť nariadenia je od 06.05.2020 do odvolania

Ako iste viete, klasická svadobná hostina stále neprichádza do úvahy. Jedine, že by trvala do 20.00 hod. a chceli by ste mať hostí len na terase, ďaleko od seba a mimo jedla v rúškach. To skutočne nie je ešte to “pravé” uvoľnenie, aké by sme si predstavovali.

Ale veríme, že sa to už reálne blíži. Čo nás určite potešilo, je otvorenie salónov ako sú kaderníctva, holičstvá, pedikúry a manikúry, kozmetika… a samozrejme veľmi potešili aj ďalšie, menšie predajne, svadobné salóny, vrátane skúšania svadobných šiat 🙂

Ruska, nevesta, koronavirus, svadba, covid

Svadobné obrady**

Hromadné podujatia sú naďalej zakázané, pretože stále pretrváva riziko nákazy. Od 6. mája 2020 je za prísnych hygienických podmienok povolené, mimo iného, aj vykonávať:

  • cirkvený svadobný obrad
  • civilný svadobný obrad

Aké sú podmienky pre účasť na obrade?**

  • vstup a pobyt v kostole alebo na matričnom úrade umožniť len iba s prekrytím horných dýchacích ciest
  • pri vstupe vydezinfikovať si ruky alebo použiť poskytnuté jednorázové rukavice
  • dodržiavať respiračnú etiketu – kašlať, kýchať do vreckovky, resp. do lakťového ohybu
  • nepodávať si ruky– znak pokoja sa nahradí úklonom alebo gestom úsmevu
  • mať odstup od iných osôb aspoň 2 metre (neplatí pre členov spoločnej domácnosti)

Ruska, nevesta, koronavirus, svadba, covid

Čo musia zabezpečiť kostoly alebo matričné úrady?**

Upozornenie: Prednostne usporadúvať bohoslužby a iné obrady v exteriéroch za dodržania odstupov 2 metre (okrem členov spoločnej domácnosti).
  • zabezpečiť odstup osôb minimálne 2 metre(neplatí pre členov spoločnej domácnosti),
  • preferovať recitovanú formu bohoslužby alebo obradu pre zamedzenie šírenia kvapôčiek,
  • z bohoslužby alebo obradu úplne vylúčiť osoby, ktoré majú nariadenú karanténu alebo akékoľvek
    príznaky respiračného infekčného ochorenia,
  • pri vstupe zabezpečiť dezinfekciu alebo jednorázové rukavice,
  • dezinfikovať použité bohoslužobné a iné predmety,
  • pred rozdávaním svätého prijímania, posvätených chlebov, agapé si musí rozdávateľ dezinfikovať ruky. Pri prijímaní „pod obojím“ striktne dodržiavať iba podávanie chleba na ruku, nepoužívať obrady pitia z jednej nádoby (napr. pitie z kalicha viacerými osobami ako jednou, vrátane kňazov, diakonov a pod. Z kalicha môže piť vždy iba jedna osoba (napr. predsedajúci liturgii),
  • v priestoroch, kde sa vykonávajú obrady odstrániť nádoby s vodou (napr. sväteničky),
  • vykonávať častú dezinfekciu priestorov, hlavne dotykových plôch, kľučiek podláh a predmetov,
  • pri východe z kostola a matričného úradu je potrebné riadiť vychádzanie ľudí s odstupmi aspoň 2 metre a zabrániť zhlukovaniu

Verejné stravovanie prevádzok** – týkajúce sa aj svadobnej hostiny*** (len na terasách – do 20.5.2020)

  • konzumácia jedál a nápojov je povolená len na vonkajších terasách, v prípade ubytovacieho zariadenia aj priamo na izbe hosťa
  • zákazníci si môžu na čas nevyhnutný na konzumáciu zložiť rúško
  • stoly na terasách musia byť od seba vzdialené minimálne 2 metre (od okraja stola po okraj)
  • pri 1 stole max. 2 hostia; rodičia s deťmi môžu sedieť pri 1 stole
  • verejnosť nemá vstup do prevádzky povolený; jedinou výnimkou je návšteva toaliet
  • otváracie hodiny týchto prevádzok sa obmedzujú na čas 6.00-20.00 hod. (platné do 20.5.2020)
  • stoly a dotykové plochy (vrátane úchopových častí stoličiek a kresiel) je nevyhnutné dezinfikovať po každom zákazníkovi
  • obsluhujúci personál musí používať tvárové rúška a medzi obsluhou jednotlivých stolov vykonávať dezinfekciu rúk
  • hygienické zariadenia musia byť vybavené tekutým mydlom a papierovými utierkami
  • aerosólové prístroje (napr. sušiče rúk) sa nesmú používať a musia byť znefunkčnené
  • dezinfekcia hygienických zariadení každú hodinu

 

Od 20.5.2020 prechádzame do 4. fázy

Uvoľňovaniu opatrení:**

PREVÁDZKY, SLUŽBY

  • stravovanie aj v interiéri prevádzok (v hoteloch, reštauráciach, penziónoch a iných zariadení a ich vonkajších terás), za dodržania rovnakých podmienok, aké v súčasnosti platia na vonkajších terasách (viď v texte vyššie***)
  • otváracie hodiny prevádzok verejného stravovania bude možné predĺžiť do 22:00
  • možná organizácia hromadných podujatí s maximálnym počtom ľudí 100
  • sanitárny deň v nedeľu pre prevádzky zostáva zachovaný
  • kompletné znenie opatrenia z 19.5.2020 tu>>
  • zmena opatrenia – prevádzky / VÝNIMKY – od 27.5.2020 tu>>

 

RÚŠKA

  • naďalej povinné nosenie rúšok v interiéroch
  • v exteriéri nebude potrebné nosiť rúško vo vzdialenosti päť metrov a viac od osôb mimo spoločnej domácnosti
  • opatrenie sa dopĺňa o nasledovné výnimky z povinnosti prekrytia horných dýchacích ciest: … fotografované osoby na čas nevyhnutný pre výkon procesu fotografovania 🙂
  • kompletné znenie opatrenia z 19.5.2020 tu>>

 

Hromadné podujatia

  • kompletné znenie opatrenia z 19.5.2020 tu>>

Uvoľňovanie opatrení od stredy 27. mája 2020:

  • Menia sa pravidlá pre všetky vnútorné prevádzky; po novom si budú môcť vybrať, či sa budú riadiť maximálnym počtom 1 osoba na 15 metrov štvorcových, alebo budú vyžadovať dvojmetrový odstup medzi zákazníkmi, alebo dvojmetrovú vzdialenosť medzi stolmi (napríklad v prípade prevádzok verejného stravovania).

  • Naďalej platí, že za jedným stolom môžu byť prítomné skupiny najviac dvoch osôb, alebo skupina rodičov s deťmi, alternatívne za jedným stolom môže sedieť viac takýchto skupín, ak je medzi nimi možné dodržať dvojmetrový odstup.

  • Prevádzky verejného stravovania budú môcť byť pre uzavretú spoločnosť otvorené aj po 22:00 – napríklad v prípade osláv či svadieb. Prevádzkovateľ bude musieť uchovávať zoznam všetkých účastníkov takejto akcie pre rýchle dohľadanie kontaktov, ak by sa neskôr u niektorého z účastníkov potvrdilo ochorenie COVID-19.

       >>> zmena opatrenia – prevádzky / VÝNIMKY – od 27.5.2020 tu>>


Pre prípadných cezpoľných hostí:
Pri cestách do ciest do Maďarska, Poľskej republiky, Českej republiky, Rakúskej republiky, Slovinskej republiky, Chorvátskej republiky, Nemeckej spolkovej republiky alebo Švajčiarskej konfederácie, sa pri návrate na územie Slovenska nebude požadovať negatívny test na ochorenie COVID-19 ani karanténa, pokiaľ pobyt mimo územia SR pred návratom nepresiahne 48 hodín; doteraz to bolo 24 hodín; upozorňujeme, že pri ceste do zahraničia je potrebné sa oboznámiť s podmienkami, ktoré jednotlivé krajiny pri vstupe požadujú.

Od 3. 6.2020 – rozšírenie výnimiek z povinného nosenia rúška a o ďalšie uvoľnenie opatrení pre prevádzky a hromadné podujatia, “svadobné” zmeny:

  • Rúška nemusia nosiť ani nevesta a ženích na svadbe, komplet znenie o rúškach tu>>
  • Final opatrenie – prevádzky 2.6.2020 tu>>, catering tu>>

Svadby konané v reštauračných zariadeniach

  • Ak je to možné, odporúčame organizovať svadobné hostiny v prevádzkach v exteriéri
  • Na svadbe môže byť prítomných najviac 100 osôb
  • Účastníci musia nosiť rúška, ktoré si však môžu zložiť na čas potrebný na konzumáciu nápojov a jedál. Nevesta a ženích nemusia mať rúška počas sobášneho obradu, ani počas svadobnej hostiny
  • odstup stolov od seba má byť minimálne 2 metre
  • personál musí nosiť rúška a medzi obsluhou jednotlivých stolov si dezinfikovať ruky
  • hygienické zariadenia musia byť vybavené tekutým mydlom a papierovými utierkami, sušiče rúk musia byť znefunkčnené, keďže vytvárajú aerosól; hygienické zariadenia sa musia dezinfikovať každú hodinu, prevádzkovateľ musí zabezpečiť pri vchode dezinfekciu rúk

Podrobnosti nájdete tu.


Svadby konané mimo reštaurácií

  • Ak je to možné, odporúčame svadobné hostiny organizovať v exteriéri.
  • Na svadbe môže byť prítomných najviac 100 osôb
  • Trvanie akcie nie je časovo obmedzené
  • Aj v tomto prípade musia účastníci nosiť rúška, ktoré si môžu zložiť na čas konzumácie jedla a nápojov, resp. pri dodržaní vzdialenosti najmenej 2 metre od cudzích osôb, odstup ľudí od seba má byť minimálne 2 metre, to sa netýka členov spoločnej domácnosti alebo partnerov
  • organizátor musí zabezpečiť pri vstupe dezinfekciu rúk, časté vetranie, dezinfekciu povrchov a predmetov aj dostatočné vetranie priestorov
  • Usmernenie k poskytovaniu cateringových služieb pri hromadných podujatiach nájdete tu.

Podrobnosti k hromadným podujatiam nájdete tu.

Celý článok tu>>

 

Aktualizácie po 3.6.2020 už nebudeme aktualizovať, všetky bližšie info a podrobné, “skoro denné” úpravy nájdete na www.uvzsr.sk

údaje použité z uvzsr.sk
** údaje použité z korona.gov.sk


 

Prajeme aj naďalej veľa optimizmu, trpezlivosti a pevné zdravie. Keď je zdravie, všetko sa dá zvládnuť a ak je Váš vzťah pevný a láska skutočná, prežije aj takýto odklad manželského sľubu.

Váš svadobný vyhľadávač Nasa-svadba.sk

 

Článok aktualizovaný 3.6.2020 a aktuálne ukončený

Kategórie : Svadobná hostina