Svadba, obmedzenia a koronavírus COVID-19

Svadba, obmedzenia a koronavírus COVID-19

Svadba, obmedzenia a koronavírus COVID-19

Svadba, obmedzenia a koronavírus COVID-19 / aktualizácia článku a nové opatrenia
TITULNÁ FOTO: Jozef Sádecký

1.10.2020

Od 1.10.2020 je povolené usporiadať svadobný obrad do 50 osôb

Svadobné hostiny po obrade sú zakázané do odvolania

      Hromadné podujatia je možné organizovať do 50 osôb, vrátane organizátorov. V prípade kultúrnych alebo športových podujatí platí, že ak počet osôb vystupujúcich v mene organizátora (napríklad účinkujúci, športovci, organizačný tím) presiahne počet 50, podujatie sa môže uskutočniť, avšak bez prítomnosti obecenstva.
Až do odvolania je zakázané usporadúvať hromadné podujatia kultúrnej, zábavnej, spoločenskej či inej povahy (diskotéky, tanečné zábavy a pod.) v prevádzkach verejného stravovania (reštaurácie, bary, nočné kluby, pohostinstvá, atď.) ako aj v ubytovacích zariadeniach.
Všetkým fyzickým aj právnickým osobám sa zakazuje usporadúvať spoločenské podujatia, ako sú svadobné oslavy, oslavy iného charakteru, plesy, kary, stužkové slávnosti a podobne.
Výnimku z týchto zákazov majú hromadné podujatia, ktorých všetci účastníci budú v čase začiatku hromadného podujatia mať negatívny výsledok RT-PCR testu alebo antigénového testu certifikovaného v krajinách EÚ na ochorenie COVID-19, ktorý nie je starší ako 12 hodín. Takéto hromadné podujatia musia byť ohlásené na miestne príslušnom regionálnom úrade verejného zdravotníctva najneskôr 48 hodín pred jeho začiatkom, pričom je potrebné uviesť presný čas a miesto jeho konania. Pokiaľ sú uvedené podmienky splnené, je na takomto hromadnom podujatí možné podávať a konzumovať jedlá a nápoje.
V ostatných prípadoch je na hromadných podujatiach zakázané podávať aj konzumovať jedlá a nápoje.
Organizátor hromadných podujatí je povinný preukázať regionálnemu úradu verejného zdravotníctva v SR v prípade kontroly dodržanie maximálneho povoleného počtu účastníkov. Organizátor teda bude musieť vyhradiť priestor a zabezpečiť kontrolovaný vstup a výstup účastníkov podujatia.
Na výkon bohoslužieb, prvého svätého prijímania, sviatosti birmovania, pohrebného obradu a sobášneho obradu, vrátane ich civilných verzií sa súčasne vzťahujú nasledovné povinnosti:
– vstup a pobyt v kostole alebo v obdobných priestoroch je možný s prekrytými hornými dýchacími cestami (napríklad rúško, šál, šatka),
– zaistiť pri vchode do kostola alebo do príslušných priestorov dezinfekciu na ruky alebo poskytnúť jednorazové rukavice,
– odporúčame zabezpečiť sedenie tak, že medzi obsadenými miestami ostane jedno miesto neobsadené, pričom sekvenciu obsadenia sedadiel odporúčame v radoch alternovať (šachovnicové sedenie sa nevzťahuje na osoby žijúce v spoločnej domácnosti),
– dodržiavať respiračnú etiketu (kašlať, kýchať do vreckovky, resp. do lakťového ohybu), nepodávať si ruky),
– obradov sa nesmú zúčastňovať osoby, ktoré majú nariadenú karanténu alebo akékoľvek príznaky respiračného infekčného ochorenia,
– pokiaľ je to možné, usporadúvať osobitné bohoslužby prístupné len pre osoby staršie ako 65 rokov a pre osoby v rizikových skupinách,
– dezinfikovať použité bohoslužobné a iné predmety slúžiace náboženským účelom,
– pred rozdávaním svätého prijímania, posvätených chlebov, agapé si musí kňaz (či iná osoba) dezinfikovať ruky. Pri prijímaní sa odporúča prednostne podávanie chleba na ruku. V prípade kontaktu rozdávajúceho s ústami veriaceho, si musí rozdávajúci zakaždým vydezinfikovať ruky. Zároveň je potrebné nepoužívať obrady pitia z jednej nádoby (napr. pitie z kalicha viacerými osobami ako jednou, vrátane kňazov, diakonov a pod. Z kalicha môže piť vždy iba jedna osoba (napr. osoba predsedajúca liturgii),
– odporúčame, aby sa pri náboženských obradoch nepodávali ruky a nedochádzalo ani k iným vzájomným dotykom (znak pokoja je možné nahradiť úklonom alebo iným gestom, či úsmevom),
– odporúčame v priestoroch, kde sa vykonávajú obrady odstrániť nádoby s vodou (napr. sväteničky),
– v priestoroch treba vykonávať častú dezinfekciu priestorov, hlavne dotykových plôch, kľučiek, podláh a predmetov.

Zmena opatrenia – opatrenie prevádzky a hromadné podujatia >> PDF

30.9.2020
Opatrenie Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky pri ohrození verejného zdravia
Opatrenie prevádzky a hromadné podujatia:

… Zároveň sa s účinnosťou od 1. októbra 2020 do odvolania podľa § 48 ods. 4 písm. d)
zákona č. 355/2007 Z. z. všetkým fyzickým osobám, fyzickým osobám – podnikateľom a
právnickým osobám výslovne zakazuje usporadúvať hromadné podujatia spoločenského
charakteru (svadobné hostiny, oslavy, plesy, kary, stužkové slávnosti a pod.).

Celé znenie:
opatrenie prevádzky a hromadné podujatia >> PDF


29.9.2020
Opatrenie Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky pri ohrození verejného zdravia:
opatrenie rúška >> PDF
opatrenie hranice >> PDF


28.9.2020

Svadobné hostiny sú od 1.10.2020 zakázané

Zmeny platné od 1.10.2020 do odvolania pre hromadné podujatia:

  • Kultúrne podujatia sa zakazujú. Zakázané sú aj omše …a súkromné podujatia.
  • Povolené sú len obrady sobáša, pohrebu a krstu. Počet osôb bude limitovaný (počet nebol oznámený). Oslavy po obradoch a kary sú zakázané.
  • Výnimka môže byť udelená v prípade, že organizátor dokáže zabezpečiť všetkým účastníkom negatívny test nie starší ako 12 hodín.
  • Rodinné oslavy sa dôrazne odporúčajú preložiť na iný čas.

Vláda sa v stredu 30.10.2020 bude opätovne zaoberať zavedením núdzového stavu.

Celé znenie – uvzsr.sk:

Ústredný krízový štáb navrhol sprísnené opatrenia od 1. októbra
zverejnené 28.9.2020 20:13

Na základe zhoršujúcej sa epidemiologickej situácie na území Slovenskej republiky a v zahraničí Ústredný krízový štáb SR navrhol nasledovné opatrenia s predpokladanou platnosťou od 1. októbra:
HROMADNÉ PODUJATIA
Od 1. októbra nebude možné organizovať akékoľvek hromadné podujatia športovej, kultúrnej, spoločenskej či inej povahy s výnimkou obradov, ako je sobáš, krst či svadba, ako aj s výnimkou podujatí, ktorých konanie stanovuje zákon (zasadnutia štátnych a samosprávnych orgánov, súdov a podobne). Limit účastníkov na obradoch je ešte predmetom rokovania Ústredného krízového štábu SR.
Hromadné podujatia bude možné organizovať len v tom prípade, ak všetci účastníci budú mať potvrdenia o negatívnom výsledku RT-PCR testu na COVID-19 nie staršie ako 12 hodín. Tieto podujatia bude treba hlásiť na miestne príslušný regionálny úrad verejného zdravotníctva najneskôr 48 hodín pred začiatkom.
Ústredný krízový štáb dôrazne odporúča preložiť rodinné oslavy na obdobie priaznivejšej epidemiologickej situácie.
PREVÁDZKY:
Prevádzky verejného stravovania budú môcť byť otvorené od 6:00 do 22:00, v prípade rozvozu a predaja cez okienko nonstop. Otvorené budú môcť byť len tie, kde zákazníci sedia.
Úrad verejného zdravotníctva SR vypracuje bližšiu špecifikáciu opatrení, s ich definitívnym znením bude verejnosť v dohľadnom čase oboznámená.
Ústredný krízový štáb SR tiež rozhodol, že predloží vláde návrh na vyhlásenie núdzového stavu.

25.9.2020

Tak ako nám začalo upršané počasie, tak prichádzajú aj zlé správy s opatreniami voči pandémii. Na tlačovej konferencii po zasadnutí Pandemickej komisie vlády SR sme si vypočuli nové zmeny ku svadbám a hromadným podujatiam platné od 1.10.2020. Kvôli zlému vývoju situácie chce premiér znížiť počet ľudí na svadbách na 30 osôb a teda sa vracia ku návrhu komisie spred 2 týždňov.
V pondelok 28.10.2020 na zasadnutí krízového štábu budú oznámené nové opatrenia.

24.9.2020
Manuál bezpečnej svadobnej hostiny – nezverejnený


Svadby do 100 osôb platné necelé 2 týždne, nerealizované

…oznámil premiér na svojom facebooku, bližšie info onedlho, čakáme na aktualizáciu ÚVZ SR

Zatiaľ aspoň základné zmeny opatrení, platné od 1.10.2020, ktoré uviedol na tlačovej besede po rokovaní vlády premiér Igor Matovič:

Na svadbách bude môcť byť najviac sto ľudí (okrem personálu), platí povinnosť mať rúško mimo konzumácie a fotenia. Svadobnú hostinu musí oznámiť prevádzka 48 hodín pred termínom RÚVZ a dodržiavanie pravidiel budú kontrolovať hygienici spolu s políciou.

Pre aktuálny stav pandémie ÚVZ zverejní manuál bezpečnej svadobnej hostiny, platný od 1.10.2020 (na celoštátnej úrovni, aktuálne regionálne výnimky je treba overiť na RÚVZ).

  • Počas celej svadby a aj na tanečnom parkete sú svadobčania povinný mať rúška, nie sú vyžadované pri konzumácii jedál a nápojov a pri fotografovaní
  • Ženích s nevestou rúška nebudú musieť mať počas obradu a aj počas celej svadby
  • Majiteľ alebo prevádzkovateľ zariadenia je povinný informovať RÚVZ o konaní svadobnej hostiny 48 hodín vopred 
  • Dodržiavanie hygienických opatrení ako aj nosenie rúšok budú kontrolovať hygienici spolu s políciou
  • V červených zónach budú prebiehať kontroly dokonca aj viac krát za noc
  • Za porušenie hygienických opatrení na hostine bude sankcionovaný majiteľ priestoru, v červenom regióne bude výška sankcie dokonca dvojnásobne vyššia ako v zelenom
  • Sankciu je možné uložiť až do výšky 20.000 €

Ako to bude v reálnom živote fungovať, ukáže čas. Nevesty a svadobní dodávatelia sa síce potešili, ale majitelia priestorov si môžu s podguráženými hosťami narobiť veľké starosti. Veríme, že rodiny si takýchto svadobčanov ustrážia a všetko bude v poriadku.

Ešte si musíme počkať na zverejnenie manuálu bezpečnej svadobnej hostiny a hor sa do svadieb pre #100 osôb.

16.9.2020

Svadba a koronavírus COVID-19,Svadba, koronavirus, COVID, sadecky

© Jozef Sádecký Photography

 

Dlho sme sa netešili z uvoľnenia opatrení okolo svadieb a už nás čaká ďalšie prísne obmedzenie.

V pondelok*** 14.9. sa nerozhodlo, tak čakáme ďalej …ak máte naplánovanú či preloženú svadbu po 1.10. 2020, ako teraz “opäť” postupovať? Svadobčania aj svadobní dodávatelia sú rozhorčení a zúfalí.

Prejsť na stánku Petície za zachovanie svadieb do 150 ľudí a podpísať >>

ku 15.9.2020 petíciu podpísalo už viac ako 25.000 ľudí.

Petíciu podpisujú nielen bezradní budúci mladomanželia ale aj svadobní dodávatelia a prevádzkovatelia svadobných priestorov.

Budúci svadobčania majú vyplatené nemalé zálohy, nehovoriac o tom, že množstvo svadieb bolo už preložených z jarných termínov a teda starosti s tým spojené už mnohí preskákali. Búria sa proti ďalším aktuálnym obmedzeniam.
Na svadby sú samozrejme naviazané aj firmy svadobného segmentu. Svadobní dodávatelia ako hotely, reštaurácie, cateringové firmy, fotografi, cukrári, svadobné agentúry, hudobníci, kvetinári ai. svadobné služby, pre ktorých znížený počet hostí predstavuje znížené tržby, ak vôbec nejaké svadby prebehnú, budú vo veľkom ekonomickom prepade. A po jarnej ne-sezóne bude tento stav pre väčšinu likvidačný. Ako majú živiť rodiny, ako platiť odvody, či odložené splátky úverov, ktoré onedlho začnú byť splatné?

14.september 2020


Pandemická komisia vlády SR navrhla obmedziť kapacitu svadieb z aktuálnych 150 na maximálne 30 ľudí s platnosťou od 1. októbra 2020. Na základe toho vznikla petícia, ktorá žiada zachovať kapacitu hostí na 150 ľudí, prípadne na 100. Budúci svadobčania už začínajú byť bezradní, najmä tí, čo preložili svoju jarnú svadbu kvôli karanténe na “bezpečnú” jeseň. Obmedzenie svadobnej kapacity bude mať samozrejme výrazný ekonomický dopad aj na dodávateľov svadobných služieb, tovaru a celkovo na svadobný segment podnikania.

  • Ak návrh Pandemickej komisie 14.9.2020*** Ústredný krízový štáb schváli, od 1. októbra sa konanie svadieb nad 30 osôb zakáže na celom území krajiny.
  • ZAPOJTE SA SVOJIM PODPISOM:

Petícia za zachovanie svadieb do 150 ľudí.

Touto petíciou žiadame premiéra Slovenskej republiky, hlavného hygienika a všetkých ktorí rozhodujú o protipandemických opatreniach na území Slovenskej republiky, aby prehodnotili svoj zámer od 1. 10. 2020 zakázať svadby nad 30 ľudí. Máme za to, že za dodržaní určitých nariadení (častá dezinfekcia priestorov, dezinfekcia rúk, prekrytie horných dýchacích ciest počas sobáša, …) dokážeme zmenšiť riziko prenosu nákazy. Ďalej uvádzame ako dôvod fakt, že na svadbe sa zúčastňujú rodinní príslušníci a priatelia, ktorí sú v kontakte aj v bežné dni. V neposlednom rade sa nám budúcim manželom, manželkám a svadobným dodávateľom nepáči, že prichádzame kvôli takýmto nariadeniam o nemalé peniaze a v konečnom dôsledku aj o prácu, čo spôsobuje, že sa dostávame do zlej životnej situácie. Chápeme situáciu a urobíme na svojich svadbách všetko pre bezpečnosť ľudí. Žiadame, aby sa svadby, ktoré sme tak dlho plánovali a chystali mohli uskutočniť s hosťami do 150 ľudí, prípadne aspoň 100 ľudí. Veríme, že vypočujete hlas ľudu a prehodnotíte svoj návrh. S pozdravom všetci budúci mladomanželia, dodávatelia a svadobní hostia.

>> prejsť na stánku petície a podpísať >>>>>

11.september 2020
Zasadala pandemická komisia, budú sa meniť niektoré opatrenia

Pandemická komisia vlády SR po dôslednom zhodnotení epidemiologickej situácie na Slovensku a v zahraničí navrhuje nasledovné:
Od stredy 16. 9.2020 sa na celom území Slovenska obmedzí organizácia hromadných podujatí v hoteloch a prevádzkach verejného stravovania s výnimkou svadobných hostín a karov.

Svadba a koronavírus COVID-19,Svadba, koronavirus, COVID, sadecky

© Jozef Sádecký Photography

10.9.2020

Opatrenia v zariadeniach verejného stravovania, napríklad v reštauráciách:

Od 18. septembra do odvolania sa všetkým fyzickým osobám, fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám zakazuje usporadúvať hromadné podujatia kultúrnej, zábavnej, spoločenskej či inej povahy (diskotéky, tanečné zábavy a pod.) v prevádzkach verejného stravovania (reštaurácie, bary, nočné kluby, pohostinstvá, atď.), s výnimkou svadieb, smútočných posedení (karov) a krstín do 150 osôb. Skutočnosť, že podujatie patrí do tejto výnimky, musí vedieť organizátor preukázať.

Toto obmedzenie sa netýka bežného poskytovania stravovacích služieb v prevádzkach verejného stravovania.

Opatrenie z 9.9.2020 k organizácii hromadných podujatí nájdete tu.
______________________________________________

Aktuálne platné hygienické opatrenia – SVADBA

Sobáše, bohoslužby a iné cirkevné obrady

Platnosť nariadenia od: 1. septembra 2020, 0:00 hod
Platnosť nariadenia do: do odvolania

Konanie sobášov, bohoslužieb a iných cirkevných obradov je podmienené zabezpečením:

  • vstupu a pobytu v kostole (alebo v príslušných priestoroch) len s prekrytými hornými dýchacími cestami (napríklad rúško, šál, šatka),
  • dezinfekcie na ruky alebo jednorazových rukavíc pri vstupoch,
  • sedenia (mimo osôb žijúcich v jednej domácnosti) tak, že medzi obsadenými miestami musí ostať vždy jedno miesto neobsadené, pričom sekvenciu obsadenia sedadiel je potrebné v radoch alternovať,
  • dodržiavania respiračnej etikety (kašlať, kýchať do vreckovky, resp. do lakťového ohybu) a nepodávania si rúk,
  • úplneho vylúčenia (z obradov) osôb s nariadenou karanténou alebo akýmkoľvek príznakom respiračného infekčného ochorenia,
  • pokiaľ je to možné usporadúvať v nedeľu osobitne bohoslužby pre osoby staršie ako 65 rokov a pre osoby v rizikových skupinách,
  • dezinfikovanie použitých bohoslužobných a iných predmetov,
  • dezinfekcie rúk pred rozdávaním svätého prijímania, posvätených chlebov; pri prijímaní sa odporúča prednostne podávanie chleba na ruku; v prípade kontaktu rozdávateľa s ústami veriaceho, si musí rozdávateľ zakaždým vydezinfikovať ruky,
  • pri prijímaní „pod obojím“ nepoužívať obrady pitia z jednej nádoby (napr. pitie z kalicha viacerými osobami ako jednou, vrátane kňazov, diakonov a pod. z kalicha môže piť vždy iba jedna osoba (napr. predsedajúci liturgii),
  • odstránením (len ako odporúčanie) nádob s vodou (napr. sväteničky) z obradných priestorov,
  • odporúčaním, aby sa ruky sa nepodávali (znak pokoja je možné nahradiť úklonom alebo gestom úsmevu),
  • častej dezinfekcie priestorov, hlavne dotykových plôch, kľučiek podláh a predmetov.

 

Hromadné podujatia, opatrenie k organizácii hromadných podujatí od 1.9.2020  >> info tu >>

Svadobné obrady, pohrebné obrady, bohoslužby a ďalšie náboženské obrady sa môžu konať za dodržania protiepidemických opatrení. Pobyt v priestoroch je možný len s rúškom alebo podobne prekrytými hornými dýchacími cestami (rúška nemusia mať na svadbe ženích a nevesta). Pri vchode je potrebné vydezinfikovať si ruky. Odporúča sa dodržiavať dostatočný rozostup. Ak to možnosti a počasie dovolí, treba uprednostniť vykonávanie obradov v exteriéri.

V priestoroch treba vykonávať častú dezinfekciu priestorov, hlavne dotykových plôch, kľučiek, podláh a predmetov.

Aktuálne platné opatrenia ÚVZ SR v súvislosti s COVID-19 – zmeny platné na celoštátnej úrovni. (Opatrenia vydané regionálnymi úradmi verejného zdravotníctva platné nad rámec celoplošných opatrení je možné nájsť na stránkach jednotlivých RÚVZ.)
– aktualizácia
10. 9.2020, celý článok TU >>

Pandemická komisia vlády SR navrhla obmedziť kapacitu svadieb na maximálne 30 ľudí s platnosťou od 1. októbra 2020. V zelených okresoch budú exteriérové hromadné podujatia pre najviac 200 ľudí, v interiéri pre 100 osôb. V oranžových a červených okresoch budú exteriérové hromadné podujatia pre najviac 100 osôb, interiérové podujatia pre 50 osôb.

 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 

Všetky bližšie info a podrobné znenia nájdete na www.uvzsr.sk a aktuálne platné hygienické opatrenia na www.korona.gov.sk

 


Pôvodný článok

 

Svadba a obdobie karantény, názor budúcej nevesty + aktualizácia opatrení

19.marca 2020

Svadba a karanténa – samozrejme dve nezlučiteľné veci. Koronavírus COVID-19 už celosvetovo narobil veľa problémov, keď odhliadneme od najdôležitejšieho dopadu na zdravie a životy, jeho značné šírenie prinieslo množstvo opatrení. Ku nim patrí jeden z prvých zákazov, ktorý sa samozrejme týka aj svadieb – zákaz organizovania hromadných podujatí (viac info v závere článku).

Každý prispôsobuje svoju prácu, život, činnosť v tomto ťažkom období ako vie. Svadobné salóny šijú ochranné rúška, z hotelov a reštaurácií sa stali “výdajne stravy cez okienko”. Ekonomický dopad bude ťažký, ale momentálne musíme hlavne dodržiavať všetky pokyny a tým, čo najskôr znemožniť šírenie vírusu. Využite tento “oddychový” čas na relax, chvíle s rodinnou a pobyt v prírode, či záhradke. Svadba a obdobie karantény je riešiteľné.

Naša svadba nie je zrušená ale preložená alebo ako teraz postupovať?

Máte naplánovanú svadbu v najbližšom období 2-3 mesiacov? Nestrácajte optimizmus, najlogickejší je presun termínu.
Ak ste celý život túžili a chceli práve jarnú svadbu, odložte ju o rok. Ak chcete svadbu určite v roku 2020, presuňte ju na jeseň alebo zimu. V zime sa určite nájdu voľné termíny a riešením je aj netradičný svadobný deň. Čo tak svadba v pracovný deň? Uvidíte, že všetko sa dá a ťažká doba nás naučí prispôsobiť sa aj atypickým riešeniam.
Naskytajú sa aj zaujímavé “magické” dátumy ako napr. 20.8.2020, 20.9.2020, 2.10.2020, 22.10.2020, 20.11.2020 či zaujímavý sobotný termín 12.12.2020.
Možno sa bude dať realizovať už aj skorší letný termín, ale zatiaľ je ešte skoro organizovať na isto veľkú svadbu pre toto obdobie.

Svadba a obdobie karantény, koronavirus, COVID-19, Svadba 2020, Nevesta 2020, svadba covid, svadba korona

Zdravie je prvoradé

Treba myslieť pozitívne a skutočne si uvedomiť, že zdravie je na prvom mieste. Neskoršiu svadbu si možno ešte viac užijete a budete si o to viac vážiť, že sa môžete postretať opäť v kruhu rodiny a najbližších a užijete si svadobnú zábavu naplno a bez obáv.

Ak máte svadbu naplánovanú v lete a neskôr, je dobré ešte počkať na vývoj situácie, ktorá sa mení doslova každú hodinu. Tam možno stojí za úvahu úprava počtu a zoznamu hostí staršieho dátumu narodenia, ale je to v aktuálnej dobe naozaj ešte predčasné.

Keď budete prekladať termín, určite si nezabudnite na Vašej matrike overiť, či vo Vami vybraný termín budú oddávať. Možno v tejto situácii budú matriky schopné spraviť aj svadobné termíny naviac. V prípade delegovaného sobáša či cirkevného obradu je to na individuálnej dohode.

Jesenná alebo zimná svadba

Jesenná svadba je bežná a s májovými najfrekventovanejšia, dosť často už na začiatku roka nie je možné nájsť voľný svadobný priestor, či iné svadobné služby v sobotnom termíne. Teda opäť je riešením svadba mimo soboty. Na druhej strane, ak sa rozhodnete pre svadbu v zime, má určite pár výhod. Čarovné zimné fotky hoci v štýle Popolušky a rozhodne praktická výhoda, že sa Vám nebudú topiť svadobné koláčiky 🙂
Tak vyberajte a zjednávajte nové termíny, zaiste nájdete ten správny pre Váš, aj keď preložený, ale určite dokonalý deň ♥

Svadba a obdobie karantény, jesenna svadba, zimna svadba

Sobáš v termíne a hostina preložená

Áno, aj takto sa to dá skombinovať. Záleží na tom, v akej životnej situácii sa nachádzate. Ak čakáte prírastok, alebo ste už dlho sobáš odkladali, aj obrad s 2 svedkami za dodržania bezpečnostných opatrení je riešením. No a preložená svadobná hostina už v období, kedy bude všetko bez obmedzení 🙂 Bude príjemné si zabezpečiť video záznam z obradu a potom ho pustiť Vašim hosťom na úvod hostiny.

  • No a pre tento prípad riešenia “sobáš v termíne a hostina neskôr” vznikajú aj nádherné svadobné rúška ako napr. od Niki Productions

Ruska, Niki Productions, koronavirus, svadba

Niektoré preložené hostiny ako aj aktuálne májové celé svadby prebehli v spojenej 2. a 3. fáze uvoľňovania. Mohli si teda dovoliť nielen obrad o 2 svedkoch, ale už aj svadobnú hostinu na terase reštaurácií, samozrejme s potrebnými bezpečnostnými opatreniami ako napr. túto sobotu – 16.5.2020 v Banskej Bystrici v Talianskej reštaurácii La Secchia>>

svadba na terase, svadba vonku

Už máme vytlačené svadobné oznámenia?

Nemajte hlavu v smútku, ak ste perfekcionalisti, dajte si vytlačiť nové, príp. si dohodnite lepšiu cenu. Je možnosť aj dotlač kartičky s novým termínom, niekde zdarma, niekde za symbolickú výrobnú cenu. Je tu ale aj jednoduchší variant, prepíšte si termín. Prečo nie, myslíte si, že niekomu bude vadiť svadobné oznámenie s prečiarknutým pôvodným termínom? Určite to Vaši blízky pochopia. Dôležitejšie je sa v zdraví, aj keď neskôr, opäť šťastne postretať.
A čo poháre s dátumom? Maličkosť, myslím, že ako spomienka na ťažké obdobie môžu byť práve dôležitou pripomienkou, čo je naozaj v živote dôležité ♥

Dodávatelia a zálohové platby

Zálohové platby sa bežne používajú na rezerváciu služieb, či svadobného priestoru na vybraný termín. Nebojte sa osloviť svojich dodávateľov a dohodnúť sa na preložení Vášho svadobného termínu. Určite budú radi, že svadbu nezrušíte ale preložíte a teda aj zmena termínu bude, pevne verím na 99%, bez príplatku, čo už nám väčšina z nich aj potvrdila.


Či svadbu zrušiť alebo preloziť – prikladáme osobnú skúsenosť jednej budúcej nevestičky:

Mali sme termín svadby na 1.5.2020, ale aj kde sme na začiatku tohto všetkého mali ešte mesiac a pol do svadby, aj tak sme sa rozhodli, po všetkých prognózach na najbližšie mesiace, pre odloženie svadby.

Kontaktovala som všetkých dodávateľov, kde sme mali uhradené zálohy (miesto, kamera, foto, DJ, šaty a vizáž) a každý absolútne chápe tuto situáciu a maximálne vychádza v ústrety. Nakoľko máme dosť žiadaných dodávateľov, ktorí sú obsadení na rok aj viac dopredu, rozhodli sme sa, aby sme o nič neprišli, preloziť svadbu presne o rok, na 1.5.2021.

Dokonca aj na mestskom úrade nám vyšli v ústrety a žiadosť o uzavretie manželstva a delegovanie mimo miesta bydliska si môžeme bezplatne vybaviť k budúcemu roku, pán primátor nám to potvrdil.

Slečna, čo nám robí všetky tlačoviny, vrátane oznámení, ponúkla pre všetky svoje nevestičky možnosť dotlače informačnej kartičky pre hostí zadarmo, kde bude oznámená zmena dátumu. Prípadne nie je problém oznamká upraviť a vytlačiť opätovne.

Už máme všetko dohodnuté, vyriešili sme to v priebehu jedného dňa a tak nám nič neprepadne, o nič neprídeme a máme opäť čas na ešte dôkladnejšie doladenie všetkého, rok 😂

Takže nie je to absolútne problém, preloziť termín aj do budúceho roka. Bola som z toho najskôr nešťastná a bolo to pre nás veľmi ťažké rozhodnutie, keďže veľa ľudí hovorilo, nech počkáme, že nás sa to už možno nedotkne. Ale po tom všetko , čo sa za posledný týždeň-dva udialo a ako to vyzerá, nám toto prišlo ako najrozumnejšie a najzodpovednejšie rozhodnutie. Pokiaľ je tá možnosť, nás to nebude nič stáť a radi rok počkáme, aby sme mali svadbu presne podľa našich predstáv, tak ako sme si ju vysnívali s nie s obmedzenými možnosťami a bez ľudí, na ktorých nám záleží.

Diana (20.3.2020)


Opatrenia ÚVZ SR a ich uvoľňovanie – svadby

Informácie po 3.6.2020 už nie sú aktualizované, všetky bližšie info a podrobné znenia nájdete na www.uvzsr.sk alebo aktuálne platné hygienické opatrenia na www.korona.gov.sk


24.03.2020 – zákaz hromadných podujatí*
Od 24.03.2020 až do odvolania sa zakazuje organizovanie spoločenských… ai. podujatí. Podrobnosti tu>> a aktualizované opatrenie tu>>. Svadby sa môžu konať za dodržania protiepidemických opatrení

6.5.2020 sme prešli do spojenej 2. a 3. fázy
Platnosť nariadenia je od 06.05.2020 do odvolania

Ako iste viete, klasická svadobná hostina stále neprichádza do úvahy. Jedine, že by trvala do 20.00 hod. a chceli by ste mať hostí len na terase, ďaleko od seba a mimo jedla v rúškach. To skutočne nie je ešte to “pravé” uvoľnenie, aké by sme si predstavovali.

Ale veríme, že sa to už reálne blíži. Čo nás určite potešilo, je otvorenie salónov ako sú kaderníctva, holičstvá, pedikúry a manikúry, kozmetika… a samozrejme veľmi potešili aj ďalšie, menšie predajne, svadobné salóny, vrátane skúšania svadobných šiat 🙂

Ruska, nevesta, koronavirus, svadba, covid

Svadobné obrady**

Hromadné podujatia sú naďalej zakázané, pretože stále pretrváva riziko nákazy. Od 6. mája 2020 je za prísnych hygienických podmienok povolené, mimo iného, aj vykonávať:

  • cirkevný svadobný obrad
  • civilný svadobný obrad

Aké sú podmienky pre účasť na obrade?**

Svadba a obdobie karantény – svadba 2020 a COVID-19

  • vstup a pobyt v kostole alebo na matričnom úrade umožniť len iba s prekrytím horných dýchacích ciest
  • pri vstupe vydezinfikovať si ruky alebo použiť poskytnuté jednorázové rukavice
  • dodržiavať respiračnú etiketu – kašlať, kýchať do vreckovky, resp. do lakťového ohybu
  • nepodávať si ruky– znak pokoja sa nahradí úklonom alebo gestom úsmevu
  • mať odstup od iných osôb aspoň 2 metre (neplatí pre členov spoločnej domácnosti)

Ruska, nevesta, koronavirus, svadba, covid

Čo musia zabezpečiť kostoly alebo matričné úrady?**

Upozornenie: Prednostne usporadúvať bohoslužby a iné obrady v exteriéroch za dodržania odstupov 2 metre (okrem členov spoločnej domácnosti).
  • zabezpečiť odstup osôb minimálne 2 metre(neplatí pre členov spoločnej domácnosti),
  • preferovať recitovanú formu bohoslužby alebo obradu pre zamedzenie šírenia kvapôčiek,
  • z bohoslužby alebo obradu úplne vylúčiť osoby, ktoré majú nariadenú karanténu alebo akékoľvek
    príznaky respiračného infekčného ochorenia,
  • pri vstupe zabezpečiť dezinfekciu alebo jednorázové rukavice,
  • dezinfikovať použité bohoslužobné a iné predmety,
  • pred rozdávaním svätého prijímania, posvätených chlebov, agapé si musí rozdávateľ dezinfikovať ruky. Pri prijímaní „pod obojím“ striktne dodržiavať iba podávanie chleba na ruku, nepoužívať obrady pitia z jednej nádoby (napr. pitie z kalicha viacerými osobami ako jednou, vrátane kňazov, diakonov a pod. Z kalicha môže piť vždy iba jedna osoba (napr. predsedajúci liturgii),
  • v priestoroch, kde sa vykonávajú obrady odstrániť nádoby s vodou (napr. sväteničky),
  • vykonávať častú dezinfekciu priestorov, hlavne dotykových plôch, kľučiek podláh a predmetov,
  • pri východe z kostola a matričného úradu je potrebné riadiť vychádzanie ľudí s odstupmi aspoň 2 metre a zabrániť zhlukovaniu

Svadba a obdobie karantény – verejné stravovanie prevádzok**

– týkajúce sa aj svadobnej hostiny*** (len na terasách – do 20.5.2020)

  • konzumácia jedál a nápojov je povolená len na vonkajších terasách, v prípade ubytovacieho zariadenia aj priamo na izbe hosťa
  • zákazníci si môžu na čas nevyhnutný na konzumáciu zložiť rúško
  • stoly na terasách musia byť od seba vzdialené minimálne 2 metre (od okraja stola po okraj)
  • pri 1 stole max. 2 hostia; rodičia s deťmi môžu sedieť pri 1 stole
  • verejnosť nemá vstup do prevádzky povolený; jedinou výnimkou je návšteva toaliet
  • otváracie hodiny týchto prevádzok sa obmedzujú na čas 6.00-20.00 hod. (platné do 20.5.2020)
  • stoly a dotykové plochy (vrátane úchopových častí stoličiek a kresiel) je nevyhnutné dezinfikovať po každom zákazníkovi
  • obsluhujúci personál musí používať tvárové rúška a medzi obsluhou jednotlivých stolov vykonávať dezinfekciu rúk
  • hygienické zariadenia musia byť vybavené tekutým mydlom a papierovými utierkami
  • aerosólové prístroje (napr. sušiče rúk) sa nesmú používať a musia byť znefunkčnené
  • dezinfekcia hygienických zariadení každú hodinu

 

Od 20.5.2020 prechádzame do 4. fázy

Uvoľňovaniu opatrení:**

PREVÁDZKY, SLUŽBY

  • stravovanie aj v interiéri prevádzok (v hoteloch, reštauráciach, penziónoch a iných zariadení a ich vonkajších terás), za dodržania rovnakých podmienok, aké v súčasnosti platia na vonkajších terasách (viď v texte vyššie***)
  • otváracie hodiny prevádzok verejného stravovania bude možné predĺžiť do 22:00
  • možná organizácia hromadných podujatí s maximálnym počtom ľudí 100
  • sanitárny deň v nedeľu pre prevádzky zostáva zachovaný
  • kompletné znenie opatrenia z 19.5.2020 tu>>
  • zmena opatrenia – prevádzky / VÝNIMKY – od 27.5.2020 tu>>

 

RÚŠKA a svadba

  • naďalej povinné nosenie rúšok v interiéroch
  • v exteriéri nebude potrebné nosiť rúško vo vzdialenosti päť metrov a viac od osôb mimo spoločnej domácnosti
  • opatrenie sa dopĺňa o nasledovné výnimky z povinnosti prekrytia horných dýchacích ciest: … fotografované osoby na čas nevyhnutný pre výkon procesu fotografovania 🙂
  • kompletné znenie opatrenia z 19.5.2020 tu>>

 

Hromadné podujatia

  • kompletné znenie opatrenia z 19.5.2020 tu>>

Uvoľňovanie opatrení od stredy 27. mája 2020:

  • Menia sa pravidlá pre všetky vnútorné prevádzky; po novom si budú môcť vybrať, či sa budú riadiť maximálnym počtom 1 osoba na 15 metrov štvorcových, alebo budú vyžadovať dvojmetrový odstup medzi zákazníkmi, alebo dvojmetrovú vzdialenosť medzi stolmi (napríklad v prípade prevádzok verejného stravovania).

  • Naďalej platí, že za jedným stolom môžu byť prítomné skupiny najviac dvoch osôb, alebo skupina rodičov s deťmi, alternatívne za jedným stolom môže sedieť viac takýchto skupín, ak je medzi nimi možné dodržať dvojmetrový odstup.

  • Prevádzky verejného stravovania budú môcť byť pre uzavretú spoločnosť otvorené aj po 22:00 – napríklad v prípade osláv či svadieb. Prevádzkovateľ bude musieť uchovávať zoznam všetkých účastníkov takejto akcie pre rýchle dohľadanie kontaktov, ak by sa neskôr u niektorého z účastníkov potvrdilo ochorenie COVID-19.

       >>> zmena opatrenia – prevádzky / VÝNIMKY – od 27.5.2020 tu>>


Pre prípadných cezpoľných hostí:
Pri cestách do ciest do Maďarska, Poľskej republiky, Českej republiky, Rakúskej republiky, Slovinskej republiky, Chorvátskej republiky, Nemeckej spolkovej republiky alebo Švajčiarskej konfederácie, sa pri návrate na územie Slovenska nebude požadovať negatívny test na ochorenie COVID-19 ani karanténa, pokiaľ pobyt mimo územia SR pred návratom nepresiahne 48 hodín; doteraz to bolo 24 hodín; upozorňujeme, že pri ceste do zahraničia je potrebné sa oboznámiť s podmienkami, ktoré jednotlivé krajiny pri vstupe požadujú.

Od 3. 6.2020 – rozšírenie výnimiek z povinného nosenia rúška a o ďalšie uvoľnenie opatrení pre prevádzky a hromadné podujatia, “svadobné” zmeny:

  • Rúška nemusia nosiť ani nevesta a ženích na svadbe, komplet znenie o rúškach tu>>
  • Final opatrenie – prevádzky 2.6.2020 tu>>, catering tu>>

Svadby konané v reštauračných zariadeniach

  • Ak je to možné, odporúčame organizovať svadobné hostiny v prevádzkach v exteriéri
  • Na svadbe môže byť prítomných najviac 100 osôb
  • Účastníci musia nosiť rúška, ktoré si však môžu zložiť na čas potrebný na konzumáciu nápojov a jedál. Nevesta a ženích nemusia mať rúška počas sobášneho obradu, ani počas svadobnej hostiny
  • odstup stolov od seba má byť minimálne 2 metre
  • personál musí nosiť rúška a medzi obsluhou jednotlivých stolov si dezinfikovať ruky
  • hygienické zariadenia musia byť vybavené tekutým mydlom a papierovými utierkami, sušiče rúk musia byť znefunkčnené, keďže vytvárajú aerosól; hygienické zariadenia sa musia dezinfikovať každú hodinu, prevádzkovateľ musí zabezpečiť pri vchode dezinfekciu rúk

Podrobnosti nájdete tu.


Svadby konané mimo reštaurácií

  • Ak je to možné, odporúčame svadobné hostiny organizovať v exteriéri.
  • Na svadbe môže byť prítomných najviac 100 osôb
  • Trvanie akcie nie je časovo obmedzené
  • Aj v tomto prípade musia účastníci nosiť rúška, ktoré si môžu zložiť na čas konzumácie jedla a nápojov, resp. pri dodržaní vzdialenosti najmenej 2 metre od cudzích osôb, odstup ľudí od seba má byť minimálne 2 metre, to sa netýka členov spoločnej domácnosti alebo partnerov
  • organizátor musí zabezpečiť pri vstupe dezinfekciu rúk, časté vetranie, dezinfekciu povrchov a predmetov aj dostatočné vetranie priestorov
  • Usmernenie k poskytovaniu cateringových služieb pri hromadných podujatiach nájdete tu.

Podrobnosti k hromadným podujatiam nájdete tu.

Celý článok tu>>

 

Informácie po 3.6.2020 už neaktualizujeme, všetky bližšie info a podrobné úpravy nájdete na www.uvzsr.sk alebo aktuálne platné hygienické opatrenia na www.korona.gov.sk

údaje použité z uvzsr.sk
** údaje použité z korona.gov.sk


 

Prajeme aj naďalej veľa optimizmu, trpezlivosti a pevné zdravie. Keď je zdravie, všetko sa dá zvládnuť a ak je Váš vzťah pevný a láska skutočná, prežije aj takýto odklad manželského sľubu.

Váš svadobný vyhľadávač Nasa-svadba.sk

 

Článok aktualizovaný 3.6.2020 bol ukončený. Aktuálne 10.9.2020 opäť začíname s aktualizáciami …HORE.

Kategórie : Svadobná hostina